Alles went - Reisverslag uit Saligao, India van Stefanie Olsthoorn - WaarBenJij.nu Alles went - Reisverslag uit Saligao, India van Stefanie Olsthoorn - WaarBenJij.nu

Alles went

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

09 Augustus 2015 | India, Saligao

Alles went...ook India. De mensen, cultuur, werken, het eten. Al denk ik dat ik thuis het komende jaar geen rijst eet. De introductieweek was een leuke week. We hebben alle high lights van Goa gezien. De stad oud Goa waar je alleen kan komen door een veerpont. Bij het zien van de pont en de hoeveelheid mensen die op de kant stonden kreeg ik het al lichtelijk benauwd. Z'n heel Inida is in het bezit van een scooter en dit laten ze horen ook. tegelijkertijd had ik ook geen idee hoe dezelfde hoeveelheid mensen van de andere kant de pont af kon komen omdat de mensen bijna in het water stonden om een plekje te bemachtigen. Met een beetje dringen verloopt dit goed zo als het waarschijnlijk al jaren gaat en voor we het wisten stonden we aan de andere kant van het water. Op een echte Indische markt heb ik vol bewondering naar al het uitgestalde fruit gekeken maar vooral ook naar de Indische dames die hun producten proberen te verkopen. In de stad wordt ik geconfronteerd met de armoede. Terwijl we een ijsje staan te eten staren 2 troebelen ogen ons aan. Amper 4 jaar, een gescheurd jurkje, bloten zoeten waar de vliegen de wondjes hebben gevonden. Ze houd haar handje hoopvol omhoog. We kijken om ons heen en zien aan de overkant van de straat haar moeder. De kinderen worden gebruikt en soms zelfs verminkt meer geld bij elkaar te bedelen. We geven het kind een ijsje. En net als ieder ander kijken we weg en sluiten we met een ongemakkelijk gevoel onze ogen voor dit leed.

Een grote spice plantage gezien, waterval, een dagje strand. Al met al veel gedaan. Door het regenseizoen zijn er weinig toeristen in Goa en vormen wij als groepje ''blanke'' een ware attractie. We worden overal (stiekem) op de foto gezet. Ongegeneerd staren ze ons aan en worden we aangesproken. We lachen er om beginnen zelf ook te roepen white people! als we die ene blanke persoon zien ;).

Het vrijwilligerswerk gaat me steeds beter af. Bij de ouderen speel ik nog steeds hetzelfde spelletje en soms probeer ik wat nieuws. Zoals het kleuren van madelas. Voor mij stelt het niks voor maar besef hoe belangrijk het is voor de mensen. Ze zijn enorm dankbaar dat we elke ochtend komen. Het breekt een beetje de dag en zorgt voor wat afleiding en vermaak. Als ik het spelletje op de kop kan tikken hoop ik deze week een keertje bingo te kunnen spelen.

Met de kids en vrouwen in het vrouwenhuis zijn we deze week begonnen om iets meer structuur in de middag aan te brengen. We starten met het begeleiden van huiswerk en draaien een lesje in elkaar. Een rekenles... wie had dat ooit gedacht. Ik knutsel in de avond een memorie spel met Engelse woorden. Dit bevalt goed bij de kinderen maar ook zeker bij de vrouwen die geen goed engels spreken. De kinderen zijn enorm leergierig en hun enthousiasme werkt aanstekelijk. We proberen de vrouwen zo veel mogelijk bij onze activiteiten te betrekken. Dit vraagt iets meer energie maar is de moeite waard. Omdat we ons regelmatig afvragen wat voorgaande vrijwilligers gedaan hebben willen we dit gaan vastleggen voor toekomstige vrijwilligers. We zijn begonnen met een smoelenboek. We maken foto's van iedereen en komen er zo achter wie familie van elkaar is. Welk kind hoort bij welke moeder. We schrijven de naam, geboorte datum (als ze dit weten) en proberen kort iets over hun persoonlijkheid te beschrijven. Ik hoop dat we ons werk door kunnen geven en het zo steeds een beetje beter kunnen maken.

Over 2 weken vertrek ik richting Nepal! Liefs

  • 09 Augustus 2015 - 08:52

    Renée:

    Gaaaf stukje!!!

  • 09 Augustus 2015 - 11:22

    Nans:

    Wat doen jullie goed werk met z'n allen! Super gaaf steef! :) leuk verhaal weer meis!xx

  • 09 Augustus 2015 - 18:36

    Wendy :

    Super leuk steef! Je bent lekker bezig daarzo!
    Lekker je ding blijven doen! Straks lekker naar Nepal!!
    Mis je wel hoor lieverd! Vooral nu

  • 09 Augustus 2015 - 19:03

    Tessa:

    Mooi steef !! Veel plezier in Nepal straks

  • 10 Augustus 2015 - 10:00

    Pa:

    Mooi Steef echt een indrukwekkend stukje.

  • 10 Augustus 2015 - 14:51

    Mieke:

    Zo mooi om te lezen..je hebt je draai gevonden..en super goed bezig..toppie xxx

  • 13 Augustus 2015 - 14:36

    Jacqueline:

    Goed bezig daar! Leuk om te lezen, succes laatste weekjes hier en veel plezier in Nepal! Spreek je snel xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Saligao

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 September 2015

Het verschil

09 Augustus 2015

Alles went

28 Juli 2015

Blij met een kussensloop van thuis.
Stefanie

Actief sinds 27 Juli 2015
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 2293

Voorgaande reizen:

27 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: